Moderne felger – avansert teknologi møter spennende design
Utstyr

Denne artikkelen er en betalt annonse.
Bilens felger er åpenbart en helt avgjørende faktor når det gjelder både ytelse, komfort og sikkerhet. Selv om det er gummien i dekket som er i kontakt med bakken, hjelper det lite hvis felgene ikke er tilpasset både bilen og dekket. Moderne felger utsettes dessuten for mer belastning enn før, gitt at alt flere norske biler er elbiler med spinnville spesifikasjoner både for akselerasjon, hestekrefter og dreiemoment. Samtidig er det mange som vil at felgene skal være stilrene og pene – det er virkelig mange hensyn som må tas ved produksjon av felger.
Aluminiumsfelger som den nye standarden
Det er selvfølgelig fortsatt mulig å kjøpe helt enkle stålfelger, men i 2023 er det felger i aluminium eller ulike legeringer som er det aller vanligste valget. Slike felger finnes i praktisk talt alle dimensjoner du kan tenke deg, noe som selvfølgelig er viktig når du er på jakt etter nye felger til en spesifikk bil.
I stort er det slik at stålfelgene lages ved å sveise sammen flere deler som er stanset ut, mens aluminiumsfelger produseres i en prosess basert på støping eller smiing. Det finnes flere måter å støpe felger på, noe som også påvirker holdbarheten.
Kombinasjon av støping og valsing – FlowForming
De ulike felgprodusentene benytter ulike teknologier for å lage felger, såkalt FlowForming er et eksempel på hvordan støping kan kombineres med andre produksjonsprosesser for å gi et optimalt resultat:
- Først støpes felgen til en form som er utgangspunktet for den videre prosessen. Etter det monteres den halvferdige felgen på en spesiell trommel, samtidig som den varmes opp. Etter det presser hydrauliske valser mot felgen.
- Valsene presser felgmaterialet nedover, slik at felgen blir bredere. Materialet «strekkes ut» helt til ønsket felgbredde oppnås.
- Resultatet blir aluminium med høyere styrke, fordi metallet komprimeres samtidig som det strekkes ut. Derfor vil felgen være sterkere ved samme tykkelse, noe som gjør det mulig å produsere en tynnere og lettere felg som likevel er sterk nok.
Vedlikehold av felger – ikke bare estetiske hensyn
Kantkjørte felger er en svært vanlig skade, og det trenger ikke å være noen stor sak. Hvis skaden bare er overfladisk kan det være mulig å utbedre den kun ved hjelp av å pusse og overflatebehandle området. En pusset, polert og lakkert felg vil se ut som ny. Hvis felgen har fått en skikkelig bulk, kan det være nødvendig å bruke spesialisert utstyr for å trekke felgen tilbake til sin opprinnelige form.
Det er viktig å huske på at hjulene med tilhørende felger roterer med svært høy hastighet når du kjører, og selv små ubalanser kan gi store utslag når det gjelder både kjørekomfort og drivstofføkonomi. Over tid kan ubalanse dessuten gi økt slitasje på blant annet dekk og bilens hjuloppheng. Derfor er balansering av dekk viktig, og profesjonell balansering er et godt argument for å la proffene ta seg av både hjulskift og håndtering av hjul. Da kan du også bruke mer tid på å finne felgene med akkurat det designet du foretrekker, moderne og stilrene felger kan virkelig løfte helhetsinntrykket av bilen din.