Hva skjer med de norske databutikkene når Amazon kommer?
Online

Amazon er en gigant når det gjelder netthandel, og selskapet utvider virksomheten sin jevnt og trutt. I USA konkurrerer Amazon med praktisk talt alle andre butikker, både i den fysiske verden og på nett. I Europa har selskapet også utvidet, og er for eksempel til stede i Sverige. Hva vil skje med de norske netthandlerne som selger datautstyr når Amazon før eller senere kommer til Norge?
Lokale bedrifter må tilby en ekstraverdi
Det finnes noen få større norske nettbutikker som selger datautstyr, Komplett og Multicom er et par eksempler. I tillegg finnes det fortsatt noen helt lokale fysiske butikker som selger datautstyr, søk i Bedriftsbasen vil gi noen resultater også innenfor denne bransjen. Samtidig er det tydelig at disse aktørene allerede har fått mye konkurranse fra både direktesalg og særlig salg via bredere elektronikkbutikker, som Elkjøp, Power eller Netonnet.
Alle disse butikkene er selvfølgelig klare over at Amazon kan bli en sterk konkurrent i fremtiden, og både Elkjøp og Komplett har for eksempel prøvd seg på modeller med distribusjon av produkter fra andre selskaper, med varierende hell. I USA er denne modellen med uavhengige selgere en bidragende årsak til Amazons suksess.
Logistikkutfordringer i Norge
Amazon tilbyr selvfølgelig en svært effektiv løsning for håndtering av netthandel, men det er viktig å huske på at selskapet til syvende og sist er helt avhengige av effektiv og rimelig logistikk. I USA har Amazon kontroll over hele verdikjeden, inkludert egen fly, gigantiske lageranlegg og ikke minst egen distribusjon helt hjem til kundene.
Geografien og den lave befolkningstettheten i Norge kan faktisk være en fordel for de norske aktørene. Amazon vil aldri klare å etablere et like effektivt logistikknettverk i Norge som i USA, noe som igjen kan gjøre at prisene ikke kan holdes like lave. Det betyr også at det fortsatt kan finnes rom for flere butikker i tillegg til den amerikanske netthandelsgiganten.