Det selges mange elbiler i Norge
Gode råd
Elbiler – service og vedlikehold i endring
På noen områder er elbiler enklere å vedlikeholde sammenlignet med fossildreven biler, og det finnes for eksempel ikke noen motorolje, oljefilter, registerreim eller tilsvarende deler i motoren. Selv om det kan oppstå feil også i en elmotor, så er det relativt uvanlig – og det er definitivt ingenting en vanlig bileier kan gjøre noe med selv. Der risikoen ved å skifte olje selv var en ødelagt motor, så er risikoen ved å prøve å gjøre noe med sterkstrøm i en elbil skyhøy.
På mange områder er selvfølgelig en elbil fortsatt en «vanlig» bil. Når det gjelder alt fra vedlikehold av lakken, med gode bilpleieprodukter, til risikoen for bulker og glasskader så er det ingen større forskjeller. Noen undersøkelser har konkludert med at elbiler er involvert i litt flere skader, men det er vanskelig å trekke noen konklusjoner i og med at en større andel av elbilene kjøres mye og i tettbebygde strøk.
På enkelte områder er elbiler mer utsatt for skader, og det gjelder for eksempel både bremser og kanskje også i noe grad andre deler av understell, hjuloppheng og foringer. Elbiler bremser ofte med regenerering via elmotoren, noe som betyr at de vanlige bremsene brukes mindre og er mer utsatt for rust. Dessuten har elbiler tunge motorer og batterier som kan gjøre noen biler mer ømfintlige for skader på nevnte hjuloppheng og foringer. Heldigvis er det etter hvert mange verksteder som har elbilkompetanse, og det er ikke nødvendig å bruke merkeverksted for at nybilgarantien skal være gyldig.